El premi Montserrat Roig recau en l'obra"Encarna" d'Anna Boluda

Dimarts, 3 de desembre de 2013 a les 00:00
El premi Montserrat Roig recau en l'obra"Encarna" d'Anna Boluda

Aquest premi que va ser creat per l'Associació Progressista de Dones Montserrat Roig i que en el moment de la seva dissolució el va cedir a l’Ajuntament de Martorelles, actualment és convocat per l’Ajuntament de Martorelles mitjançant la Biblioteca Montserrat Roig del municipi.

El nom del premi no es baladí ja que es refereix a la figura de l’escriptora que dóna nom també a la Biblioteca. L'escriptora Montserrat Roig, nascuda el 1946 a Barcelona, va treballar diversos gèneres literaris però és a la narrativa on aconsegueix les seves majors fites amb obres com “El temps de les Cireres” o l'“Hora Violeta”.

Protagonista de la transició a Catalunya en la recuperació de les llibertats nacionals i socials. És destacable el seu paper en l’incipient feminisme català o en la recuperació de la memòria històrica amb obres com “Els catalans als camps nazis”. Moria el 1991 afectada per un càncer de mama.

Disset anys enrere un grup de dones progressistes que es sentien hereves de dones que com la Montserrat van cercar major visibilitat i protagonisme de les dones en la vida social i cultural van decidir crear aquest premi que té com objectius: Divulgar el paper que tenen i han tingut les dones en tots els àmbits de la societat. Divulgar les vivències personals i col·lectives de les dones al llarg de la història. Fomentar el reconeixement i el respecte dels drets de les dones. Incentivar la creació literària des d'una perspectiva de gènere. Donar a conèixer la vida i l'obra de Montserrat Roig.

El premi Montserrat Roig ha aconseguit fer-se un forat en els certàmens d’aquestes característiques als territoris de llengua catalana, i diferents participants han aconseguit fer carrera literària. Aquests estan dotats amb 900€ per la primera categoria i 450€ pel segon.

Aquesta edició els premis han estat:

1er Premi : “Encarna” d’Anna Boluda valenciana resident a Barcelona que ha fet servir el pseudònim de Júlia Margarit.

2on Premi : “Pegamín” de Zarabanda, pseudònim de Maria José Domènech Gusano de Premià de Dalt.

3er Premi: “La plaça roja” de M. Novikova, pseudònim de Marina Cueto Frias de Santa Maria de Martorelles.