"Formem persones amb valors i també professionals"

Divendres, 2 de desembre de 2016 a les 00:00

Xavier Harder és el nou director tècnic i coordinador pedagògic de l’Escola-Viver Castell de Sant Foix. Un centre de formació professional adaptada per a joves de 16 a 21 amb discapacitat psíquica, malaltia mental o problemes socials ubicat a Can Girona.

Al vostre web parleu de l’aprenentatge productiu. En què es basa?

L’escola-viver sempre s’ha basat en això. L’aprenentatge productiu vol dir que posem els alumnes en situació real de treball per tal que facin un aprenentatge significatiu de coses reals. A banda, es genera una situació similar a l’empresa. Amb l’aprenentatge de l’alumne es produeix una planta. D’aquesta planta se’n fa una producció i aquesta es ven a fora per treure un benefici que després reverteix a la mateixa escola per invertir en infraestructures. 

Quines dades teniu respecte la posterior inserció laboral?

L’objectiu principal que tenim és formar persones amb uns valors i esperit crític i, a la vegada, formar-los en una professió que és el viverisme, la jardineria i ara també l’horticultura. Respecte la inserció laboral, abans de la crisi estàvem en un 80-90% d’inserció en el mercat laboral en empreses del sector de la jardineria i el viverisme. Val a dir que la major part de les empreses són empreses de Centres Especials de Treball (CET), però també en empreses ordinàries. Amb la crisi va haver-hi una davallada però actualment estem en un 50% d’alumnes que aconsegueixen començar a treballar un cop surten de l’escola. L’objectiu principal de l’escola és inserir social i laboralment al nostre alumnat. 

"Tenim una relació molt estreta amb moltes empreses del sector des de fa molts anys"

Hi ha un treball de seguiment amb les empreses que contracten els vostres alumnes?

Sí, tenim una relació molt estreta amb moltes empreses del sector des de fa molts anys. Saben molt bé què és el que treballem amb l’alumnat i nosaltres sabem què demanen als seus treballadors i ho treballem conjuntament. 

Quan es va crear l’escola?

L’any passat va fer 40 anys. Va començar com un projecte pilot de l’Ajuntament de Barcelona per fer la teràpia horticultural que es feia als anys seixanta als Estats Units. Una teràpia molt pionera en el seu moment per a persones amb malaltia mental i per la qual l’Ajuntament va apostar i ho va començar aquí amb un psicòleg, un jardiner i dotze alumnes. Això va anar creixent fins que vam començar a fer la formació professional adaptada, programes de garantia social, els programes de qualificació professional inicial... Des de fa uns anys són ensenyaments reglats, és a dir, és una titulació vàlida i homologable. Els crèdits que aquí cursen els alumnes els podran convalidar en el futur en alguns mòduls d’un cicle formatiu de grau mitjà. 

Aquest centre està pensat per a persones que no han assolit els objectius de l’ESO i persones que venen del món de l’educació especial. Les primeres, el seu recorregut s’acaba quan no han obtingut l’ESO. Com que no poden saltar a un grau mig ni fer batxillerat, hi ha la possibilitat de fer els PFI que és com una mena de curs pont amb un fort component pràctic i professional on adquireixen les habilitats d’un ofici. Però a la vegada adquireixen els continguts teòrics bàsics per poder anar a fer un exàmen d’accès per un cicle de grau mig.

Sempre s’ha seguit la línia de l’aprenentatge productiu?

Sempre. Nosaltres tenim un gran espai i un viver força gran que ens permet fer moltes hores de pràctica. Els alumnes aprenen per imitació i repetició de les pràctiques i adquireixen moltes habilitats laborals reals. I aquest aprenentatge pràctic també el portem fora de l’escola. Som una escola oberta, tant sigui a l’entorn de Barcelona com a l’entorn immediat de Martorelles o el Vallès. La nostra filosofia és estar oberts cap a fora per poder col·laborar i que ens conegui la gent. 

A quins municipis treballeu i com ho gestioneu?

Al principi teniem un parc a Barcelona on féiem el manteniment, però per la situació de l’escola aquí al Vallès ens comportava molts problemes logístics. Aleshores vam fer un canvi i vam contactar amb l’Ajuntament de Mollet amb qui tenim un conveni pel manteniment del parc de Plana Lledó. Tenim un grup d’alumnes que cada matí fa el manteniment d’aquest parc. Un altre ajuntament amb el que tenim conveni és el de Montmeló on portem el manteniment de l’espai de la Torreta un dia a la setmana. Ara estem en contacte amb l’Ajuntament de Martorelles per engegar una col·laboració de cara el curs vinent per portar el manteniment d’alguna zona. Hi estem molt interessats perquè és la nostra proximitat més immediata i volem ser presents en  el poble i que la gent ens vegi. 

"Martorelles és la nostra proximitat més immediata i volem ser-hi presents"

Es nota en l’alumne aquest treball que desenvolupa fora?

Molt. Hi ha un abans i un després per l’alumne en el moment que surt a fer les pràctiques fora. Mentre estan a l’escola tenen un comportament d’immaduresa propi de l’escola, en el moment que el poses en situació real fa un tomb espectacular. Agafa responsabilitat, mostra molta més motivació, fa un canvi total en el que són hàbits laborals. 

Tot i ser a Santa Maria, quina relació teniu amb Martorelles?

Amb Santa Maria també tenim molt bona relació però en tenim més amb Martorelles perquè històricament ens han vingut alumnes de Martorelles, tenim persones del poble que han estat treballant aquí, la venedora del garden també ho és… La vinculació que tenim és de proximitat. Tenim molts clients de tota la vida que venen a comprar plantes, també tenim clients que ens demanen de fer el manteniment del jardí… 

Tenim també un conveni amb l’entitat Amics de la Pedagogia Terapèutica social de Martorelles amb el qual els hi deixem una part de l’hort i fan una petita producció. I aquestes plantes les aporten a famílies amb necessitats del poble.

Martorelles posarà en marxa al 2017 un projecte d’horts urbans. Què et sembla?

Perfecte. És una tendència i, cada cop més, una necessitat el tema de la sobirania alimentària. Nosaltres a l’escola fa quatre anys que vam començar una línia d’horticultura. No som ecològics perquè no tenim el segell però sí que treballem totalment amb la filosofia ecològica sense utilitzar químics ni agroquímics de cap tipus. Tot ho fem amb productes naturals amb llavor de proximitat. En aquest sentit, la societat ha de tirar cap aquí per ser més saludable i tenir un millor futur pels nostres fills. Si a més a més el projecte té un caràcter social, és perfecte.

Darrera actualització: 24.10.2023 | 13:52